Μάθημα 9ο
Tο λάθος της κλειστής κάμερας στο διαδικτυακό μάθημα.
του Αθανάσιου Λιπορδέζη
Η νέα πραγματικότητα που βιώνουμε στην εκπαίδευση από το Μάρτη του 2020, είναι η διδασκαλία μέσω Η/Υ, η λεγόμενη τηλεκπαίδευση. Στη νέα αυτή πραγματικότητα παρακολουθούμε και καταγράφουμε την όλη διαδικασία. Επικεντρώσαμε τις προσπάθειές μας στη βελτίωση της ποιότητας της νέας μορφής εκπαίδευσης.
Ο στόχος ήταν να προσεγγίσουμε, όσο το δυνατόν περισσότερο μπορούσαμε, το δια ζώσης μάθημα. Αυτό το επιδιώξαμε βάζοντας τον καθηγητή μόνο του στην αίθουσα, μπροστά στον πίνακα και με την κάμερα οι μαθητές όχι μόνο να τον παρακολουθούν αλλά και να συμμετέχουν, να ρωτούν, να απαντούν και έτσι να έχουμε μία κατά κάποιο τρόπο δια ζώσης επικοινωνία, έστω και μέσω της εικόνας. Σημαντικό και το γεγονός ότι με το πάτημα ενός κουμπιού ο μαθητής έπαιρνε τις ασκήσεις ή τις απαραίτητες σημειώσεις του μαθήματος στον υπολογιστή του.
Όμως, πληροφορούμαι ότι σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης από Δημοτικό – Γυμνάσιο και Λύκειο σε μεγάλο ποσοστό οι κάμερες των μαθητών είναι κλειστές. Πολλές φορές όχι από ανάγκη αλλά από επιλογή.
ΑΥΤΟ ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΜΟΥ είναι μεγάλο λάθος διότι: η επικοινωνία δεν είναι αμφίδρομη. Αυτή είναι μία σημαντική απώλεια για την ποιότητα του μαθήματος και είναι εις βάρος του μαθητή. Έτσι πολλές φορές ο δάσκαλος ή ο καθηγητής ρωτά και δεν παίρνει απάντηση. Από εκεί και πέρα αρχίζει η κρίση εμπιστοσύνης Μαθητή – Καθηγητή. Διερωτάται εύλογα ο καθηγητής: «Είναι στο μάθημα; Μήπως παίζει με το κινητό; Παίζουν ηλεκτρονικά με άλλους μαθητές; Κοιμάται;»
Για όλα αυτά τα ερωτήματα η πανελλαδική έρευνά μας έδειξε ότι πραγματικά συμβαίνουν. Συνεπώς το μάθημα αλλοιώνεται. Οι δικαιολογίες που άκουσα δεν είναι επαρκείς. «Βαριόμουν να ντυθώ. Είχε πρόβλημα η κάμερα. Δεν είχα καλό σήμα. Χανόταν η επικοινωνία. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και όταν κάποιες φορές είναι αλήθεια η ποιότητα του μαθήματος πέφτει. Δικαιολογούνται μεν τα παιδιά γιατί δεν είναι εύκολο να διαχειριστούν μία τέτοια πρωτόγνωρη κατάσταση στην ηλικία που είναι, όπως δεν είναι εύκολο να αντιληφθούν τις μελλοντικές συνέπειες αυτής της πράξεως. Επιχειρώ να βοηθήσω γονείς – μαθητές να λύσουν αυτό το πρόβλημα. Είναι προφανές και εύλογο να απαιτεί γονιός και μαθητής την υψηλότερη δυνατή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, το οποίο θα αποβεί προς όφελός του, ειδικά όταν πληρώνει φροντιστήρια πάσης μορφής.
Πραγματικά αδυνατώ να κατανοήσω την κλειστή κάμερα. Δεν εξυπηρετεί καμία σκοπιμότητα ή προστασία, αφού γνωριζόμαστε και είμαστε συνεργάτες.
Από τον Νοέμβριο που έκλεισαν τα σχολεία ξεκινήσαμε μία έρευνα με φίλους γνωστούς δασκάλους και καθηγητές σχολείων καθώς και φροντιστές σε όλη την Ελλάδα, με συγκεκριμένα ερωτήματα.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι καλοί μαθητές σχεδόν στο σύνολό τους και για όλες τις τάξεις από την Α΄ Δημοτικού έως τη Γ΄ Λυκείου είχαν ανοιχτή κάμερα.
Όμως μεγαλύτερη ανάγκη από βοήθεια έχουν οι μέτριοι και οι αδύνατοι. Αυτοί πρέπει να δεχτούν την περισσότερη «βιταμίνη» από γνώση και μάθηση για να προσεγγίσουν και τους άλλους. Έστω και τώρα αναρωτηθείτε: Γιατί οι καλοί μαθητές επιθυμούν το μάθημα με ανοικτές κάμερες; Είναι προφανής η απάντηση. Γιατί θέλουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα της διδασκαλίας. Γιατί η επιτυχία είναι ο στόχος τους. Παιδιά η επιτυχία δε θα έρθει τυχαία. Κάποτε ένας σοφός είπε «Την επιτυχία τυχαία αν την λέγουν πες μου γιατί την προβλέπω;»
Στο διαδίκτυο θα βρείτε φωτογραφίες φροντιστηρίων όπου σε μία αίθουσα ο διευθυντής παρακολουθεί σε οθόνες όλα τα τμήματα ταυτοχρόνως κατά πόσον και πως παρακολουθούν.
Πρέπει, όμως, να συμβάλλουν και οι δύο πλευρές προς αυτή την κατεύθυνση. Το ζητούμενο είναι η ΕΠΙΤΥΧΙΑ. Και αυτή δεν έρχεται μόνη της. Και προσέξτε: ΕΠΙΤΥΧΙΑ δεν είναι να πάρετε άριστα ή να περάσετε την τάξη με καλό βαθμό. ΕΠΙΤΥΧΙΑ είναι να μάθεις, γιατί ορισμένα από αυτά που θα μάθεις φέτος θα είναι η γέφυρα για να πορευθείς του χρόνου και πάει προσθετικά από την πρώτη μέρα που πήγες σχολείο για πρώτη φορά.
Είναι λάθος ένας μαθητής να μειώσει την ένταση στην παρακολούθηση των μαθημάτων στο σχολείο, επειδή ίσως, δεν γίνουν προαγωγικές εξετάσεις. Του χρόνου θα αισθανθεί ένα κενό, το οποίο δεν μπορεί να το καλύψει ούτε το φροντιστήριο, γιατί ανήκει στο παρελθόν και η μόρφωσή του αφορά το παρόν και το μέλλον.
Μην κλείνετε την πόρτα της προοπτικής να μπείτε στο πανεπιστήμιο. Να μορφωθείτε, να σπουδάσετε και να δώσετε την προοπτική που ονειρεύονται οι γονείς σας.
Γονείς – μαθητές – καθηγητές πρέπει αρμονικά να συνεργαστούμε και να το πετύχουμε. Κατανόηση χρειάζεται. Παιδιά ειλικρινά με πολύ αγάπη σας το λέω να το ξέρετε. Το κλείσιμο της κάμερας λειτουργεί ως ο διακόπτης που κλείνει το φως της γνώσης και οδηγεί στο σκοτάδι ενώ η σιωπή οδηγεί στη μετριότητα. Μη φοβηθείτε τη λάθος απάντηση. Έχει την ομορφιά της. Από αυτήν θα οδηγηθούμε με τον καλύτερο τρόπο στην αλήθεια της γνώσης. Κάνω έκκληση παιδιά μου σπάστε τα τείχη των μετριοτήτων. Μπορείτε. Αρκεί να το αποφασίσετε. Ξεπεράστε την χαμηλή αυτοεκτίμηση που σας οδηγεί σε αδυναμίες. Μην παρασύρεστε από τους άλλους. Δεν είναι καιρός για τέτοια. Ο συναγωνισμός πλέον είναι αόρατος.
Να λάβετε πολύ σοβαρά τα αποτελέσματα της έρευνας που κάναμε. Ξεκινήστε από αυτή τη στιγμή που διαβάσατε αυτό το μάθημα μία νέα αρχή. Θα ωφεληθείτε. Πόσα ακόμα θέλω να σας πω για να σας πείσω. Πάμε παιδιά μου. Προχωρήστε δυνατά. Μπορείτε αρκεί να το ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΤΕ. Γονείς βοηθήστε τα παιδιά σας στο λεπτό αυτό θέμα. Θα τα βοηθήσετε πολύ διότι
ΑΝΟΙΓΩ ΚΑΜΕΡΑ – ΑΝΟΙΓΩ ΜΑΤΙΑ ΚΑΙ ΒΛΕΠΩ ΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΠΟΥ ΜΕ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ